I år skal vi ha eventyret "De tre bukkene Bruse" som tema i hele barnehagen, som en del av språkarbeidet vi driver med. Temaet blir lagt opp forskjellig på hver avdeling, ut ifra barnas alder. Barna vil møte det orginale eventyret vi alle kjenner så godt, og vi vil også ta for oss de nyere barnebøkene som handler om "Bukkene Bruse på badeland", "Bukkene Bruse vender tilbake", "Bukkene Bruse begynner på skolen" osv.
Vi leser mye for barna. I år har vi blitt med på aksjon "Leselyst" fra biblioteket. Målet er at vi skal lese 100 bøker i løpet av året. Vi låner bøker på biblioteket og leser for barna i hverdagen. Det er fast lesestund under fruktmåltidet. Da representerer vi de nye bøkene vi har lånt. Så får bøkene stå lett tilgjengelig for barna. De kan selv hente bøkene, se i de og samtale med andre barn eller voksne om det de ser og vi leser for barna.
I hverdagen jobber vi mye med sosial kompetanse. Behovet for å være sammen er menneskelig og medfødt, men evnen til å omgås andre må vi læres opp til. Hvordan vi er mot hverandre, snakker til hverandre, oppfører oss, tar vare på hverandre, det å utvikle empati, og sette seg inn i andres sted.Denne kompetansen uttrykkes og tilegnes av barn i samspill med hverandre og med voksne. Barns evne til å etablere vennskap henger sammen med deres sosiale kompetanse. Denne kompetansen er sentral for at barn skal lykkes og trives, og for at det skal bli verdsatt som venn og likeverdig deltaker i samspill med andre barn.
Blinken har turdag en dag i uka. Vår, sommer høst går vi ut av barnehagen og benytter oss av nærmiljøet på Raumyr. Er det kaldt og mye snø benytter vi grillhytta vi har innenfor barnehagen. Kort vei fra barnehagen har vi en gapahuk vi ofte bruker. Den ligger fint til i et friområde med skog. På turdagen har barna med seg tursekk hjemmefra.
Barna har opplegg hver uke i aldersrene grupper. De som er skolestartere tilhører gruppen "Skytterlaget" og fireåringene tilhører "Knertegruppa". Skytterlaget har opplegg som er skoleforberedende. De har blant annet "skrivedans" etter jul. Det er egne øvelser hvor barna skal få utvikle håndmotoriske bevegelser. De er også med på "Sangskattekista" i regi av kulturskolen, som er en del av førsteklasseforberedende tiltak av kommunen. Barna øver på sanger i barnehagen og sammen med andre barn fra nærmiljøet på Raumyr skole. Det ender i en konsert på Krona hvor foreldrene blir invitert.
Knertene har ulike temaer i løpet av året, som feks "meg selv" og familien min, hva jeg heter og øve på å skrive navnet sitt. De øver på blyantgrep og tegneferdigheter.
Selvtendighet arbeider vi mye med før barna begynner på skolen. Det er en del til som forventes at de kan. Barna skal klare seg på do selv, kle på seg selv, ta i mot beskjeder, følge regler og rutiner, holde orden på sine ting, samhandling med andre, vente på tur osv.
Siste fredagen i måneden har vi "Ha med dag". Da kan barna få ha med seg en leke eller en bok eller et kosedyr hjemmefra. Da kan de få leke med sine leker, og vi har samlingsstund hvor barna får vist fram sin leke.
Hver fredag i samling vil "fredagsboksen" komme med overraskelser. Det kan være brev, leker, perler eller andre ting som avdelingen trenger.