Kruttlappen

Småbarnsavdeling for 0-2 åringer. Vi har plass til 9 barn. Vi legger stor vekt på å tilrettelegge for barnas grunnleggende behov, som trygghet og omsorg, soving, spising og lek.

Utdrag fra årsoversikt

I år skal vi ha "De tre bukkene Bruse" som tema i hele barnehagen, som en del av språkarbeidet vi driver med.  Temaet blir lagt opp forskjellig på hver avdeling, ut ifra barnas alder. Dette er et folkeeventyr skrevet av Peter Christen Asbjørnsen. Eventyret forteller om tre bukker, en liten, en mellomstor og en stor, som "skal til seters for å gjøre seg fete". Da de kommer til ei bru og skal over, blir de stoppet av et troll som bor under brua og vil vite hvem det er "som tramper på min bro". Trollet lar den første og andre bukken slippe over fordi begge sier at den neste er større. Da den tredje og største av bukkene Bruse kommer trampende og trollet reiser seg, stanger bukken trollet uti fossen og alle bukkene kommer trygt over. Vi vil fortelle det orginale eventyret hos oss. Vi forteller det med bruk av konkreter, flanellograf med bilder og evt bruke oss selv litt i rollene også. Barna skal også være med å leke eventyret (rolllelek), og leke med smådyr og trollet. Vi har funnet noen sanger som vi velger å bruke i forhold til dette tema: Olle Bolle, Alle killebukkene på haugen sprang og Bukkene Bruse sangen. Eventyret vil få egne samlinger, menogså trekke det litt inn i samlingene før lunsj.

Vi prøver å ha en liten samlingstund hver dag, hvor vi synger kjente og kanskje noen ukjente barnesanger. Det er mange sanger om dyr, men også noen regler og sangleker. Vi legger opp til få sanger vi synger over tid, slik at ungene blir godt kjent med sangene, og kan synge selv etter hvert. Vi bruker sanger med bevegelse og tegn til tale. Vi synger også spontant i hverdagen. Sang er viktig del av språklæringen.

Vi legger mye vekt på «tegn til tale» på avdelingen. Tegn-til-tale er et kommunikasjonssystem hvor man bruker tale i tillegg til tegn med hendene. Det betyr at vi kommuniserer med tale sammen med kroppsspråk, mimikk og gester, og vi bruker tegn som gir mening til ordene vi bruker. Talespråk og tegnspråk sammen utgjør tegn-til-tale. Forskning viser at de som bruker tegn i tillegg til tale får bedre språkforståelse og et større ordforråd enn de som ikke blir eksponert for tegn. Vi har lært oss en del tegn, og bruker de i hverdagen med barna.Vi ser at barna begynner å bruke noen av tegnene. Vi skal bygge på med flere tegn fremover.

I hverdagen jobber vi mye med sosial kompetanse. Behovet for å være sammen er menneskelig og medfødt, men evnen til å omgås andre må vi læres opp til. Hvordan vi er mot hverandre, snakker til hverandre, oppfører oss, tar vare på hverandre, det å utvikle empati, og sette seg inn i andres sted.Denne kompetansen uttrykkes og tilegnes av barn i samspill med hverandre og med voksne. Barns evne til å etablere vennskap henger sammen med deres sosiale kompetanse. Denne kompetansen er sentral for at barn skal lykkes og trives, og for at det skal bli verdsatt som venn og likeverdig deltaker i samspill med andre barn.