Kruttlappen

Småbarnsavdeling for 0-2 åringer. Vi har plass til 9 barn. Vi legger stor vekt på å tilrettelegge for barnas grunnleggende behov, som trygghet og omsorg, soving, spising og lek.

Utdrag fra årsoversikt

I år skal vi ha fysisk aktivitet og livsmestring som tema i hele barnehagen. Temaet blir lagt opp forskjellig på hver avdeling, ut ifra barnas alder. I følge rammeplanen skal «Barnehagen legge til rette for at alle barn kan oppleve bevegelsesglede, matglede og matkultur, mentalt og sosialt velvære og fysisk og psykisk helse. Barn skal inkluderes i aktiviteter der de kan få være i bevegelse, lek og sosial samhandling og oppleve motivasjon og mestring ut fra egne forutsetninger. Barnehagen skal bidra til at barna blir kjent med kroppen sin og utvikler bevissthet om egne og andres grenser.» I forhold til livsmestring står det i rammeplanen at «Barnas fysiske og psykiske helse skal fremmes i barnehagen. Barnehagen skal bidra til barnas trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd og forebygge krenkelser og mobbing. Barnehagen skal være et trygt og utfordrende sted der barna kan prøve ut ulike sider ved samspill, fellesskap og vennskap. Barna skal få støtte i å mestre motgang, håndtere utfordringer og bli kjent med egne og andres følelser.»

Dette er to områder som er knyttet sammen, og noe som det allerede jobbes mye med i hverdagen vår, men som vi ønsker å sette enda mer fokus på. Vi ser i samfunnet at flere og flere unge sliter med psykiske utfordringer. Derfor ønsker vi å sette ekstra fokus på dette og hvordan vi jobber i forhold til det. Positive erfaringer sammen med nærværende voksne og andre barn fremmer trivsel og livsglede her og nå, samtidig som de bidrar til robusthet og motstandskraft som gjør barna bedre i stand til å tåle livets opp- og nedturer.

 

Fire faktorer som fremmer barns livsmestring

Det er mange faktorer i et barns liv som bidrar til psykisk helse og livsmestring. Dette er noen av de vi ønsker å sette ekstra fokus på.

Gode relasjoner: gode relasjoner fremmer barns psykiske helse og livsmestring. Trygg tilknytning etableres når barnet opplever seg forstått, verdsatt og godt ivaretatt av den voksne. Trygge tilknytningsrelasjoner er spesielt nære relasjoner, og de bidrar til at barn blir mer robuste i møte med senere belastninger, blant annet fordi de har god erfaring med å søke hjelp og støtte når noe blir vanskelig.

Fremme positive følelser: små barn viser glede når de får utforske, leke og holde på med noe de opplever som interessant. Når vi voksne deler barnets glede ved å speile den eller sette ord på den, forsterker vi den positive følelsen. Det er ingen annen arena som fremmer positive følelser som leken. Barn trenger lek som ikke er voksenstyrt, men samtidig har barn behov for voksne som er til stede og involverer seg ved behov.

Negative følelser: barn skal lære og forstå hele følelsesspekteret sitt, også negative følelser. Små barn har ikke kapasitet til å selv regulere disse følelsen. De trenger derfor støtte fra voksne for å lære å regulere følelsene sine.

Mestring: mestring handler om at barnet får til noe det ønsker, selv om det ikke lykkes med en gang. Små barn har en medfødt motivasjon til å mestre, men for at mestringen skal være mulig, må det være en balanse mellom det barnet ønsker å få til, barnets ressurser og tilgang på støtte. En voksen som gir passe hjelp og støtte vil kunne bidra til at barnet lykkes med mestringsforsøk som det ikke ville fått til alene.


Vi prøver å ha en liten samlingstund hver dag, hvor vi synger kjente og kanskje noen ukjente barnesanger. Det er mange sanger om dyr, men også noen regler og sangleker. Vi legger opp til få sanger vi synger over tid, slik at ungene blir godt kjent med sangene, og kan synge selv etter hvert. Vi bruker sanger med bevegelse og tegn til tale. Vi synger også spontant i hverdagen. Sang er viktig del av språklæringen.

Vi bruker «tegn til tale» sammen med barn. Tegn-til-tale er et kommunikasjonsverktøy hvor man bruker tale i tillegg til tegn med hendene. Det betyr at vi kommuniserer med tale sammen med kroppsspråk, mimikk og gester, og vi bruker tegn som gir mening til ordene vi bruker. Talespråk og tegnspråk sammen utgjør tegn-til-tale. Forskning viser at de som bruker tegn i tillegg til tale får bedre språkforståelse og et større ordforråd enn de som ikke blir eksponert for tegn. Vi har lært oss en del tegn, og bruker de i hverdagen med barna.Vi ser at barna begynner å bruke noen av tegnene. Vi skal bygge på med flere tegn fremover.

I hverdagen jobber vi mye med sosial kompetanse. Behovet for å være sammen er menneskelig og medfødt, men evnen til å omgås andre må vi læres opp til. Hvordan vi er mot hverandre, snakker til hverandre, oppfører oss, tar vare på hverandre, det å utvikle empati, og sette seg inn i andres sted.Denne kompetansen uttrykkes og tilegnes av barn i samspill med hverandre og med voksne. Barns evne til å etablere vennskap henger sammen med deres sosiale kompetanse. Denne kompetansen er sentral for at barn skal lykkes og trives, og for at det skal bli verdsatt som venn og likeverdig deltaker i samspill med andre barn.