Vi legger mye vekt på at vi skal se barn som enkeltindivid og se etter deres beste. Det er gode rutiner på avdelingen, og vi legger til rette for at barna sover eller hviler i løpet av dagen. Barna skal utvikle seg og bli mer selvstendig. Eksempler på dette er dotrening, smøre på brødskiva selv, lære å kle på seg selv. De skal også lære seg mer språk, og hvordan kommunisere med andre. Lek er viktig i barnehagealder, og i alderen 2-4 år er det stor utvikling i lekekompetanse.
I år har vi «De tre bukkene bruse» som tema i barnehagen, dette er en del av språkarbeidet vi arbeider med i barnehagen. Dette er et folkeeventyr som er skrevet av Peter Christen Asbjørnsen. Eventyret handler i korte trekk om tre bukker, den lille, den mellomstore og den største, som skal til «seters å gjøre seg fete». På veien må de krysse ei bru, men når de går over blir de stoppet av et troll som vil vite «hvem er det som tramper på mi bru?». Trollet lar den minste og mellomstore bukken gå over etter overtaling om at den neste er større. Da den største bukken skal krysse brua, så reiser trollet seg, men den største bukken stanger trollet ned i fossen, og alle bukkene har da kommet seg trygt over. Inne på Dynamitten vil vi bruke originaleventyret mye, men vi vil også trekke inn andre fortellinger, som «bukkene bruse på badeland», «bukkene bruse reiser til syden». Vi skal ha ulike aktiviteter hvor barna blir inkludert, vi skal ha en «temavegg» i gangen i garderoben og her er det fint om dere kikker iblant da den vil bli oppdatert med ulike ting vi har gjort i løpet av en dag eller med tegninger som barna har laget. Vi leker eventyret (rollelek) hvor barna bytter på de ulike rollene.
Vi synger mye kjente sanger og trekker også inn bevegelsessanger som hode, skulder, kne og tå, dette bidrar også til at barna får bredere kunnskap til hvor de ulike kroppsdelene er, samt at ordforrådet øker. Sangene synger vi over lengre tid slik at barna kan få en relasjon til dem og etter hvert synge dem på egenhånd. Sang er svært viktig for språklæringen.
Hver morgen har vi "barnemøte" hvor vi synger sanger og snakker om dagen i dag, hvilken dag det er, hvem årstid vi er i osv. Etter barnemøte er det lekegrupper. Barna deles inn etter alder og kan leke i mindre grupper, eller ha annen organisert aktivitet.
På denne avdelingen er det turdag vår, sommer og høst. De har en turdag i uka. Når det blir kaldt og snø, avslutter vi sesongen for tur. Vi ordner turmat. Barna trenger ikke egen sekk. Vi går på turer i nærmiljøet på Raumyr. Det er ulike forutsetninger i barnegruppa, og vi legger opp til turer som kan passe for alle. Viktig at alle barn har det hyggelig på tur. Etter å ha kost oss med turmat og lekt litt, går turen tilbake i barnehagen for søvn og hvile.
I hverdagen jobber vi mye med sosial kompetanse. Behovet for å være sammen er menneskelig og medfødt, men evnen til å omgås andre må vi læres opp til. Hvordan vi er mot hverandre, snakker til hverandre, oppfører oss, tar vare på hverandre, det å utvikle empati, og sette seg inn i andres sted.Denne kompetansen uttrykkes og tilegnes av barn i samspill med hverandre og med voksne. Barns evne til å etablere vennskap henger sammen med deres sosiale kompetanse. Denne kompetansen er sentral for at barn skal lykkes og trives, og for at det skal bli verdsatt som venn og likeverdig deltaker i samspill med andre barn.